prosztata

"Gombóc Artúr a világon mindennél jobban szerette a csokoládét. Ha megkérdezték tőle, hogy milyen csokoládét szeret a legjobban, habozás nélkül fújta, mint aki éjjel-nappal ezen töri a fejét. A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét, a tömör csokoládét, a lyukas csokoládét, a csomagolt csokoládét, a meztelen csokoládét, az egész csokoládét, a megkezdett csokoládét, az édes csokoládét, a keserű csokoládét, a csöves csokoládét, a mogyorós csokoládét, a tejcsokoládét, a likőrös csokoládét, a tavalyi csokoládét, az idei csokoládét és minden olyan csokoládét, amit csak készítenek a világon.” Csukás István: Pom Pom meséi

Ki ne ismerné Gombóc Artúrt?! Nála jobb választást nem is találhattam volna az ünneplésre, ugyanis szeptember 13-án volt a nemzetközi csokoládénap.

Május a vérnyomás hónapja. A megelőzésé, a kezelésé. Nézzük kicsit meg, mi is ez a betegség és miért is kell ennyit foglalkozni vele!

A magas vérnyomás napjainkban sajnos nagyon sok mindenkinél előfordul. Nem csak idős, krónikus betegeket érint, fiatal felnőttek is egyre gyakrabban találkoznak vele. A magyarok egészségveszteségeinek, és az ebből eredő halálozások döntő része a krónikus, nem fertőző betegségekhez köthető. Az elhunyt nők felének, a férfiak több mint 40%-ának szív- és érrendszeri (kardiovaszkuláris) betegség okozta halálát. A magas vérnyomás (hipertónia), amely fontos kardiovaszkuláris rizikófaktor, a férfiak esetében 1,8-szorosára, míg nők esetében 4,7-szeresére növeli a szív- és érrendszeri betegségek általi halálozás gyakoriságát. Egészségveszteségeink kockázati tényezői döntő részben a magasvérnyomás-betegség, a magas testtömegindex, a magas vércukor- és koleszterinszint, a dohányzás, valamint a magas só- és alkoholfogyasztás volt 2010-ben és 2019-ben is.

Magasvérnyomás-betegség

A vérnyomást két, higanymilliméterben megadott számmal jelöljük. Ezek közül az egyik a szisztolés érték, amely azt jelzi, hogy mekkora nyomás uralkodik az érrendszerben akkor, amikor a szív összehúzódik, a másik pedig a diasztolés érték, amely azt mutatja meg, hogy mekkora az ereinkben a nyomás, amikor a szív elernyed. A vérnyomás egészséges embernél (is) állandóan változik a nap folyamán többek között a napi tevékenységektől és a lelki/idegállapottól függően. A jelenlegi álláspont szerint – bár egyre több ajánlás fogalmaz meg alacsonyabb határértéket – magas vérnyomásnak vagy hipertóniának nevezzük azt az állapotot, amikor a vérnyomásérték két különböző esetben mérve (például néhány nap különbséggel, vagy egy napon belül máskor) nyugalmi állapotban (5 percig tartó ülés után, semleges hőmérsékleten) háromszori mérés átlagát tekintve meghaladja a 140/90 Hgmm-t. A betegség felosztásánál megkülönböztetünk primer (esszenciális) és szekunder (egyéb betegség kísérőtünete) hipertóniát. A primer forma, mint önálló kórkép lényegesen gyakoribb, az összes eset 85%-át teszi ki. Az esszenciális hipertóniát ismeretlen eredetű, multifaktoriális kórképnek tekintjük. Kialakulásában döntő szerepet játszanak a helytelen életmódi paraméterek, a rossz táplálkozási szokások, valamint kialakulásához nagymértékben hozzájárulnak a folyamatosan egymásra rakódó kezeletlen és feldolgozatlan stresszes állapotok okozta lelki és mentális tényezők is.

A magas vérnyomás tünetei

A magas vérnyomás eleinte nem, vagy csak alig észlelhetően okoz tüneteket. Így gyakran tünet helyett már a hipertónia káros következményeit érzékeljük. Ezért kiemelten fontos a megelőzés. Az alábbi tünetek jelezhetnek magas vérnyomást: 

reggeli fejfájás,

orrvérzés,

szapora szívverés, szívdobogásérzés,

szédülés,

tarkótáji nyomás,

gyengeség,

koncentrációzavar.

Mind a megelőzésnek, mind a kezelésnek (szövődmények csökkentése) fontos része a megfelelő életmód kialakítása. A helyes életmód fogalmán a rendszeres fizikai aktivitást és a megfelelő táplálkozást, illetve ezek segítségével az ideális testtömeg elérését és megtartását értjük. Ezért fontos a dietetikai tanácsadás és a megfelelő étrend kialakítása. Egészséges táplálkozással akár 30%-os relatív rizikó-csökkenés is elérhető, valamint a magas vérnyomás is nagyon jól és hamar reagál a rossz szokásaink és helytelen életmódunk megváltoztatására.

ÉTREND

A magas vérnyomás étrendi kezelésével a célunk a vérnyomásértékek csökkentése és normalizálása mellett az eddigi helytelen táplálkozási rizikófaktorok kiszűrése és megváltoztatása. Az étrend jellemzői:

-        Egyénre szabott energia bevitel: az étrend energiatartalmát a tápláltsági állapothoz és a fizikai aktivitáshoz kell igazítani. A túlsúly, a hasi elhízás kerülése. Túlsúly esetén alkalmazott testsúlycsökkentés a leghatékonyabb terápia: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5–15 Hgmm-rel mérsékli.

-        A napi zsírbevitel max. 30 E%, az étrend zsírsavösszetétele (minőség) fontosabb, mint az összmenynyisége. Max. 10 E% a telített (SFA) zsírsavak aránya, a többi egyszeresen (MUFA) és többszörösen (PUFA) telítetlen zsírsav legyen. Kiemelten fontos az ómega-3, azon belül is az EPA és a DHA étrendi bevitele.

-        A transzzsírsavak (tFA) mennyiségét a lehető legkisebb mértékig csökkentsük, úgy, hogy a feldolgozott termékek fogyasztását korlátozzuk, és a természetes tFA-bevitelt <1E% alá szorítjuk.

-        Az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket és húsokat válasszuk, fogyasztásukat mérsékeljük.

-        Tojást hetente max. 5-7 db mennyiségben fogyasszunk.

-        <5 g/nap só. A sóbevitel napi 1 g-mal történő csökkentése esetén a vérnyomás (hipertónia betegség esetén) 3,1 Hgmm-rel, míg egészséges egyénben 1,6 Hgmmrel csökkent.

-        A káliumbevitel pozitív hatással van a vérnyomásra. Az étrendben történő megvalósíthatóságát segíti a zöldfűszerek alkalmazása, és a káliumban gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztása.

-        Hal min. 1-2 alkalom/hét szerepeljen étrendünkben, amelyből egy legyen zsíros hal (magas zsírtartalmú).

-        Javasolt min. 5 adag- 500 g/nap zöldség és gyümölcs fogyasztása, ebből legalább 1 adag nyersen.

-        30-45 g/nap élelmi rostbevitel: részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonákat naponta, a hüvelyeseket heti min. 2X iktassuk be étrendünkbe.

-        30 g/nap vagy heti 4-5 alkalommal natúr, sótlan olajosmag-fogyasztása.

-        Naponta 2-2,5 l folyadék elfogyasztása javasolt, elsősorban tiszta víz formájában.

-        A cukor (beleértve a fruktózt is) és a cukros termékek (italok, üdítők is) fogyasztásának csökkentése, kerülése.

-        Alkoholos italok fogyasztásának korlátozása.

-        Étkezési ritmus kialakítása: Fontos a napi rendszeres étkezés beiktatása, és a megfelelő mennyiségi és minőségű ételek fogyasztása. Minimum napi 3x-i főétkezésre van szükség, de ha az életmódba beilleszthető, akkor két kisétkezés beiktatása is javasolt.

-        A zsírszegény konyhatechnikák alkalmazása: párolás, gőzölés, főzés, sütőben sütés, diétás rántás és habarás,…

A kiegyensúlyozott táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® iránymutatásai alapján a kardiovaszkuláris prevenció helyi és szezonális alapanyagokkal valósítható meg, így biztosítva populációszinten a fenntarthatóságot és az ökológiai szempontok figyelembevételét, illetve egyén szintjén az étrend költségeinek optimalizálását.

A kiegyensúlyozott, változatos, megfelelően összeállított és betartott étrend megelőzheti, késlelteti a későbbi szövődmények kialakulását.

Néhány gondolat röviden a hipertóniáról: http://www.hypertension.hu/upload/hypertension/document/nehany_gondolat_roviden_a_hipertoniarol.pdf?web_id

Mérjük vérnyomásunkat, figyeljünk életmódunkra, hogy a kockázati tényezőkkel ne veszélyeztessük egészségi állapotunkat!

Forrás:

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/01/UD%202017-1_final.pdf

-       http://epa.oszk.hu/02900/02987/00024/pdf/EPA02987_egeszsegfejlesztes_2021_01_035-046.pdf

-       https://divany.hu/testem/magas-vernyomas-etrend-eletmod/

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2021/03/a-kardiovaszkularis-megbetegedesek-etrendi-prevencioja-metabolizmus-2021.pdf

-       https://www.doki.net/tarsasag/hypertension_laikus/info.aspx?sp=200&web_id=

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/08/taplalkozasi_akademia_hirlevel_2018_08_mediterran_etrend_180830.pdf

„ A halál a belekben lakozik” Paracelsus
„Gyógyszered legyen ételed, s ételed legyen gyógyszered” Hippokratész
„Az vagy, amit megeszel” Feuerbach, német filozófus
 
🍽A táplálkozásunk fizikai és mentális, lelki szinten egyaránt hat ránk. S bár régről ismert a táplálkozás egészségmegőrzésben betöltött szerepe, mai világunkban már elengedhetetlen, hogy tudatosan figyeljünk arra mit, mikor, mennyit és hogyan eszünk. Vagyis ne csak együnk, hanem tápláljuk a testünk. Cikksorozatunk hivatása is az, hogy önökkel minél jobban megismertessük a táplálkozástudomány legújabb ismereteit, és ezt hogy tudják a mindennapi életben megvalósítani. A héten 2 olyan jeles nap is volt -ráadásul egy napon-, amely a táplálkozás elengedhetetlen szerepét hangsúlyozza. Nézzük!
 
mikrobiom🔬JÚNIUS 27. MIKROBIOM VILÁGNAP
🦠A mikrobiom a mikrobák (mikrobioták) összessége, amelyek velünk, bennünk, rajtunk élnek, táplálnak, védenek, valamint időnként kihasználnak minket. Az ide tartozó baktériumok, vírusok, gombák részt vesznek az emberi szervezet integritást biztosító határok védelmében, nélkülözhetetlen anyagokat állítanak elő és megakadályozzák idegen (és betegséget okozó) mikroorganizmusok tartós megtelepedését. A kifejezést Joshua Lederberg amerikai kutató alkotta meg, aki az emberi testben helyet foglaló mikroorganizmusok életműködésekre és betegségekre gyakorolt hatásának fontossága mellett érvelt.
🦠Az emberi test több mint tízszer annyi mikrobiális sejtet tartalmaz, mint emberi sejtet, a teljes mikrobióta össztömege 1500-2000 gramm körüli. Napjainkban egyre több kutatás számol be a mikrobiom jelentőségéről egészségben és betegségben egyaránt, bár legtöbbször nem tisztázott még, hogy okról vagy következményről van-e szó. Úgy gondolják, kapcsolatba hozhatók autoimmun betegségekkel, mint a cukorbetegség, reumás ízületi gyulladás, izomsorvadás, sclerosis multiplex, fibromyalgia és talán a rák néhány fajtája. Az elhízást is elősegítheti a bélflórában található nem optimális mikrobakeverék. Tekintve, hogy a testünkben található mikrobák befolyásolhatják a neurotranszmitterek (ingerületátvivő anyagok) termelését, megértésükkel közelebb juthatunk a szkizofrénia, depresszió, bipoláris zavar és más neurokémiai egyensúlyzavarok gyógyításához.
🦠Mint egy bakteriális ujjlenyomat, mindenki mikrobiomja egyedi. A baktériumokat, amelyek hozzájárulnak az egyes emberek egyedi mikrobiomjához, születésünk pillanatában szerezzük meg, és attól függően fejlődnek, hogy mit eszünk, kiket érintünk meg, hová utazunk és hol élünk. Az emberi gyomor-bél traktus több mint 1000 különféle baktériumot tartalmaz. És bizony, összességét-sokszínűségét nagyban befolyásolja, hogyan táplálkozunk. Az "iparosodott mikrobiom" kevésbé változatos, ami többek között abból adódhat, hogy császármetszéssel születtünk, több feldolgozott és kevesebb rostot, teljesértékű élelmiszert fogyasztunk, antibiotikumokat szedünk. Olvassák el régebbi cikkeinket is a témában. Most pedig következzék:
 
AJÁNLÓ
📽FILM: Hozd magad formába: Az evés titkos tudománya. (Netflix)
"Immunrendszerünk mintegy 70 százaléka a bélrendszerünkben él, és ezek a mikroszkopikus organizmusok kommunikálnak más szerveinkkel. Sok olyan állapot, amelyről korábban azt hitték, hogy a genetika határozza meg, valójában a mikrobiomra vezethető vissza. Az elmúlt években az orvosok és a tudósok megújult érdeklődéssel tanulmányozták a bélrendszert. A kutatások feltárták, hogy az emésztőrendszer több, mint az elfogyasztott ételek feldolgozó központja, és hogy sokkal nagyobb hatással van az általános egészségünkre, mint korábban gondolták.
Olyan változatos problémák, mint a makacs súlygyarapodás és a Parkinson-kór, mind a bélrendszerhez köthetők, ami azt jelenti, hogy emésztőrendszerünk - és ezen keresztül annak megértése, hogy az étkezésünk alapján hogyan virágzik vagy szenved egész testünk - létfontosságú.” Előzetes: https://www.mafab.hu/.../hack-your-health-the-secrets-of...
 
📖KÖNYV GYERMEKEKNEK: Masha D’yans: Kert a hasadban – Ismerd meg a mikrobákat a bélrendszeredben!
Ez a rendkívül szép kivitelezésű, fantáziadús ismeretterjesztő könyv napjaink egyik legizgalmasabb tudományos témájába vezeti be a 7-11 éves korosztályt. Segít megérteni, hogy mikrobiomunk milyen alapvető hatást gyakorol testi és érzelmi egészségünkre; valamint azt is megmutatja, hogy egészségtudatos táplálkozással miként javíthatjuk a közérzetünket és előzhetjük meg számos betegség kialakulását.
„Tudtad, hogy egy kert virágzik a hasadban? A pocakod tele van apró lényekkel, amelyek imádnak enni! Tarts velünk egy kalandos utazásra a bélrendszered folyóján keresztül! Látogassuk meg a mikroszkopikus élőlények kertjét, a mikrobiomot, amely az egész testedre hatással van. Akár hiszed, akár nem, az egészségedet, sőt még a gondolataidat és az érzéseidet is befolyásolja! Felkészültél? Ha kinyitod ezt a könyvet, lenyűgöző világ tárul fel előtted. Ráadásul azt is megtudhatod, hogyan gondoskodhatsz a mikrobáidról, hogy ők is vigyázzanak rád, és segítségükkel egészségesebb és boldogabb legyél.”
 
📖KÖNYV FELNŐTTEKNEK: Dr. Emeran Mayer: A bél-agy kapcsolat. A testünkön belüli rejtett kommunikáció hatása hangulatunkra, döntéseinkre és egészségi állapotunkra.
„Ha valaha előfordult már velünk, hogy a félelemtől vagy az idegességtől összeszorult a gyomrunk; hogy a stressz hatására hasmenés tört ránk, nem bírtunk enni, vagy éppen a szokásosnál jóval többet ettünk; hogy egy égbekiáltó igazságtalanság láttán szabályosan émelyegni kezdtünk, akkor személyes tapasztalatunk is van arról, hogy az agyunk és az emésztőrendszerünk szoros kapcsolatban áll egymással, és a kettő között élénk kommunikáció zajlik. Ezt a kapcsolatot nyelvünk is hűen tükrözi – gondoljunk csak az olyan beszédes metaforákra, mint például, hogy „nem tudja megemészteni”, „gyomorforgatóan viselkedik”, „be van tojva” stb. Már az ókori tudósok is tisztában voltak vele (Hippokratésztől Paracelsusig), hogy amennyiben a bélrendszerben felborul a kívánatos egyensúly, annak az egész szervezet, így többek között a psziché egészségromlása lehet a következménye – ám erről a tényről a nyugati orvoslás hosszú időn át hajlamos volt megfeledkezni.
Az utóbbi évek döbbenetes kutatásainak köszönhetően azonban a bél-agy kapcsolat ismét a figyelem középpontjába került, s már azt is tudjuk, hogy a bélrendszer a benne élő mikrobákkal szoros kölcsönhatásban képes befolyásolni alapvető érzelmeinket, viselkedésünket, sőt, számos döntésünket is – és távolról sem csak azokat, amelyek az ételekkel függenek össze. Mint ahogy az átélt érzelmeink is közvetlenül hatnak emésztőrendszerünk állapotára és egészségére.
 
Dr. Emeran Mayer, a UCLA Orvosi, Élettani és Pszichiátriai Tanszékének professzora, a bél-agy kommunikáció világhírű kutatója ebben a könyvében laikusok számára is izgalmasan és érthetően mutatja be ezt a fejlődő tudományterületet, beavatva abba, hogy
⠂ miként javíthatjuk közérzetünket, enyhítve a hangulatingadozásokat, a szorongást, a depressziót és a fáradtságot,
⠂ hogyan gyógyíthatjuk az emésztőrendszert és erősíthetjük meg immunrendszerünket a megfelelő étrenddel,
⠂ tehetünk-e valamit azért, hogy megelőzzük az olyan neurológiai betegségek kialakulását, mint a Parkinson-kór vagy az Alzheimer-kór,
⠂ hogyan egyensúlyozhatjuk ki a mikrobiomot fermentált ételek és probiotikumok fogyasztásával, böjtöléssel, illetve a cukor és a feldolgozott ételek mellőzésével,
⠂ miként segíthetjük elő a fogyást az egészséges emésztés és a maximális tápanyagfelszívódás támogatásával
⠂ hogyan előzhetjük meg és gyógyíthatjuk az olyan emésztőrendszeri rendellenességeket, mint a különböző ételérzékenységek és allergiák, a szivárgó bél szindróma, az irritábilis bél szindróma (IBS), illetve miként kezelhetjük az olyan emésztési kellemetlenségeket, mint a gyomorégés és a puffadás.
Ezekről és még számos más érdekességről esik szó ebben a paradigmaváltó kötetben, melynek elolvasása után garantáltan másként tekintünk majd testünkre és pszichénkre, mint eddig.”
 
📽Mit tehetünk, kihez forduljunk? Probiotikum, prebiotikum, széklettranszplantáció? Először DIETETIKUS! Nézzék meg a Heti Jégbüfét, Dr. Reményi Péter hematológus segít eligazodni a témában. https://www.youtube.com/watch?v=lDBl9qWWlO0
✏️RECEPTTÁRUNKBAN pedig sok-sok rostdús, teljesértékű, zöldséges és gyümölcsös finomságot találnak, melyek segítenek mikrobiomunk egészségének fenntartásában!
 
💙A másik jeles nap: CUKORBETEGEK VILÁGNAPJA
Igen, november 14-én van a cukorbetegség világnapja, júniusban pedig a cukorbetegek világnapja. A Nemzetközi Diabétesz Szövetség (IDF) és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) először 1991. június 27-én rendezték meg, látva a cukorbetegség világszerte növekvő terjedését. Azóta népszerűsége folyamatosan nő, ma már több mint 350 millió embert kapcsol össze a világon, köztük az egészségügyi ellátás szakembereit, ápolókat, cukorbetegeket és a társadalom valamennyi tagját. Nincs pontos adat arról, hogy pontosan hány cukorbeteg van hazánkban, számuk azonban nagyjából másfél millió lehet. Minden 10. magyar érintett. Valamint sok tízezren vannak olyanok, akik nem tudnak arról, hogy problémájuk lenne, ugyanis a 2-es típusú cukorbetegség leggyakrabban nem okoz tüneteket.
A cukorbetegség kezelésének is egyik fő alapja a dietoterápia. Erről is már többször írtunk (nézzék meg honlapunkat), illetve Egészségfejlesztési Irodánk és a Dombóvári Szent Lukács Kórház Dietetikai Szakrendelése is segíti a cukorbetegeket a javasolt étrend megismertetésében. Keressenek bennünket!
 
sushi vn🥢Mai receptemet egy jeles napra tartogattam, csak kicsit elnéztem a dátumot. Június 18-án volt a SUSHI VILÁGNAPJA. (A források között találnak pár cikket a témában.) Tudom, ez nem magyar, és én támogatom a hazai, szezonális étkezést, de néha belefér, pláne, ha tetszik és megvalósítható. Meglepő módon nem halas változatot hoztam, hanem növényi, húsmenteset. Jó zöldségeset, amelyek helyi, szezonális fajták. Jó mikrobiom táplálók. Ha szeretjük a halat, akkor készítsünk nyugodtan halasat, azok is nagyon egészségesek. Magyarosíthatunk is, ha véletlenül nincs speciális alapanyagunk, de ezt csak csendesen mondom. Mivel hosszúra sikerült a cikk, a receptet legközelebb osztom meg önökkel, ha nem baj, köszönöm a türelmüket!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Források, érdekességek:

A Rákellenes Világnap tökéletes alkalom arra, hogy számot vessünk magunkkal. Vajon mit tettem és tehetek én az egészségemért? Mit mutatnak a számok? És persze hogyan előzzem meg a daganatok kialakulását, mire figyeljek és milyen segítséget kaphatok ez ügyben?

Mindenki tehet a maga és környezetében élők egészségéért. Az alkoholfogyasztás mellőzése, a túlzott szoláriumozás kerülése, a dohányzás abbahagyása, az egészséges étrend, a rendszeres mozgás és még sorolhatnám, mind mind csökkenti a rákbetegség kialakulásának kockázatát. Tolna megyében 3 Egészségfejlesztési Iroda is segíti a lakosság egészségtudatosságát ingyenes szolgáltatásaival, melyek Dombóváron, Bonyhádon és Szekszárdon érhetők el.

"...volt valami, ami megvédte az embert az érzelmek viharaiban, és ez a valami mindenki számára hozzáférhető volt. Ez volt a művészet, a költészet, a dal, a muzsika. Azért született meg, hogy feloldja a szorongást, kimondja a bánatot, megfogalmazza a gyászt, azért is, hogy kikiáltsa az örömöt, a boldogságot, a szerelmet, a büszke dacot, a "csak azért is-t". Mert a dal szükségletből született; az emberi lélek egészségének biztosítéka. Nem műsor, nem szórakozás vagy szórakoztatás, hanem emberi igény, kenyér a lélek éhségére." Andrásfalvy Bertalan
 
 zene vn
 
❤️Június 21-én volt a ZENE ÜNNEPNAPJA.

Weboldalunkon cookie-kat használunk, melynek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. Amennyiben érdeklődik a részletek iránt, kérjük, olvassa el adatkezelési tájákoztatónkat.