Május a vérnyomás hónapja. A megelőzésé, a kezelésé. Nézzük kicsit meg, mi is ez a betegség és miért is kell ennyit foglalkozni vele!

A magas vérnyomás napjainkban sajnos nagyon sok mindenkinél előfordul. Nem csak idős, krónikus betegeket érint, fiatal felnőttek is egyre gyakrabban találkoznak vele. A magyarok egészségveszteségeinek, és az ebből eredő halálozások döntő része a krónikus, nem fertőző betegségekhez köthető. Az elhunyt nők felének, a férfiak több mint 40%-ának szív- és érrendszeri (kardiovaszkuláris) betegség okozta halálát. A magas vérnyomás (hipertónia), amely fontos kardiovaszkuláris rizikófaktor, a férfiak esetében 1,8-szorosára, míg nők esetében 4,7-szeresére növeli a szív- és érrendszeri betegségek általi halálozás gyakoriságát. Egészségveszteségeink kockázati tényezői döntő részben a magasvérnyomás-betegség, a magas testtömegindex, a magas vércukor- és koleszterinszint, a dohányzás, valamint a magas só- és alkoholfogyasztás volt 2010-ben és 2019-ben is.

Magasvérnyomás-betegség

A vérnyomást két, higanymilliméterben megadott számmal jelöljük. Ezek közül az egyik a szisztolés érték, amely azt jelzi, hogy mekkora nyomás uralkodik az érrendszerben akkor, amikor a szív összehúzódik, a másik pedig a diasztolés érték, amely azt mutatja meg, hogy mekkora az ereinkben a nyomás, amikor a szív elernyed. A vérnyomás egészséges embernél (is) állandóan változik a nap folyamán többek között a napi tevékenységektől és a lelki/idegállapottól függően. A jelenlegi álláspont szerint – bár egyre több ajánlás fogalmaz meg alacsonyabb határértéket – magas vérnyomásnak vagy hipertóniának nevezzük azt az állapotot, amikor a vérnyomásérték két különböző esetben mérve (például néhány nap különbséggel, vagy egy napon belül máskor) nyugalmi állapotban (5 percig tartó ülés után, semleges hőmérsékleten) háromszori mérés átlagát tekintve meghaladja a 140/90 Hgmm-t. A betegség felosztásánál megkülönböztetünk primer (esszenciális) és szekunder (egyéb betegség kísérőtünete) hipertóniát. A primer forma, mint önálló kórkép lényegesen gyakoribb, az összes eset 85%-át teszi ki. Az esszenciális hipertóniát ismeretlen eredetű, multifaktoriális kórképnek tekintjük. Kialakulásában döntő szerepet játszanak a helytelen életmódi paraméterek, a rossz táplálkozási szokások, valamint kialakulásához nagymértékben hozzájárulnak a folyamatosan egymásra rakódó kezeletlen és feldolgozatlan stresszes állapotok okozta lelki és mentális tényezők is.

A magas vérnyomás tünetei

A magas vérnyomás eleinte nem, vagy csak alig észlelhetően okoz tüneteket. Így gyakran tünet helyett már a hipertónia káros következményeit érzékeljük. Ezért kiemelten fontos a megelőzés. Az alábbi tünetek jelezhetnek magas vérnyomást: 

reggeli fejfájás,

orrvérzés,

szapora szívverés, szívdobogásérzés,

szédülés,

tarkótáji nyomás,

gyengeség,

koncentrációzavar.

Mind a megelőzésnek, mind a kezelésnek (szövődmények csökkentése) fontos része a megfelelő életmód kialakítása. A helyes életmód fogalmán a rendszeres fizikai aktivitást és a megfelelő táplálkozást, illetve ezek segítségével az ideális testtömeg elérését és megtartását értjük. Ezért fontos a dietetikai tanácsadás és a megfelelő étrend kialakítása. Egészséges táplálkozással akár 30%-os relatív rizikó-csökkenés is elérhető, valamint a magas vérnyomás is nagyon jól és hamar reagál a rossz szokásaink és helytelen életmódunk megváltoztatására.

ÉTREND

A magas vérnyomás étrendi kezelésével a célunk a vérnyomásértékek csökkentése és normalizálása mellett az eddigi helytelen táplálkozási rizikófaktorok kiszűrése és megváltoztatása. Az étrend jellemzői:

-        Egyénre szabott energia bevitel: az étrend energiatartalmát a tápláltsági állapothoz és a fizikai aktivitáshoz kell igazítani. A túlsúly, a hasi elhízás kerülése. Túlsúly esetén alkalmazott testsúlycsökkentés a leghatékonyabb terápia: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5–15 Hgmm-rel mérsékli.

-        A napi zsírbevitel max. 30 E%, az étrend zsírsavösszetétele (minőség) fontosabb, mint az összmenynyisége. Max. 10 E% a telített (SFA) zsírsavak aránya, a többi egyszeresen (MUFA) és többszörösen (PUFA) telítetlen zsírsav legyen. Kiemelten fontos az ómega-3, azon belül is az EPA és a DHA étrendi bevitele.

-        A transzzsírsavak (tFA) mennyiségét a lehető legkisebb mértékig csökkentsük, úgy, hogy a feldolgozott termékek fogyasztását korlátozzuk, és a természetes tFA-bevitelt <1E% alá szorítjuk.

-        Az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket és húsokat válasszuk, fogyasztásukat mérsékeljük.

-        Tojást hetente max. 5-7 db mennyiségben fogyasszunk.

-        <5 g/nap só. A sóbevitel napi 1 g-mal történő csökkentése esetén a vérnyomás (hipertónia betegség esetén) 3,1 Hgmm-rel, míg egészséges egyénben 1,6 Hgmmrel csökkent.

-        A káliumbevitel pozitív hatással van a vérnyomásra. Az étrendben történő megvalósíthatóságát segíti a zöldfűszerek alkalmazása, és a káliumban gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztása.

-        Hal min. 1-2 alkalom/hét szerepeljen étrendünkben, amelyből egy legyen zsíros hal (magas zsírtartalmú).

-        Javasolt min. 5 adag- 500 g/nap zöldség és gyümölcs fogyasztása, ebből legalább 1 adag nyersen.

-        30-45 g/nap élelmi rostbevitel: részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonákat naponta, a hüvelyeseket heti min. 2X iktassuk be étrendünkbe.

-        30 g/nap vagy heti 4-5 alkalommal natúr, sótlan olajosmag-fogyasztása.

-        Naponta 2-2,5 l folyadék elfogyasztása javasolt, elsősorban tiszta víz formájában.

-        A cukor (beleértve a fruktózt is) és a cukros termékek (italok, üdítők is) fogyasztásának csökkentése, kerülése.

-        Alkoholos italok fogyasztásának korlátozása.

-        Étkezési ritmus kialakítása: Fontos a napi rendszeres étkezés beiktatása, és a megfelelő mennyiségi és minőségű ételek fogyasztása. Minimum napi 3x-i főétkezésre van szükség, de ha az életmódba beilleszthető, akkor két kisétkezés beiktatása is javasolt.

-        A zsírszegény konyhatechnikák alkalmazása: párolás, gőzölés, főzés, sütőben sütés, diétás rántás és habarás,…

A kiegyensúlyozott táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® iránymutatásai alapján a kardiovaszkuláris prevenció helyi és szezonális alapanyagokkal valósítható meg, így biztosítva populációszinten a fenntarthatóságot és az ökológiai szempontok figyelembevételét, illetve egyén szintjén az étrend költségeinek optimalizálását.

A kiegyensúlyozott, változatos, megfelelően összeállított és betartott étrend megelőzheti, késlelteti a későbbi szövődmények kialakulását.

Néhány gondolat röviden a hipertóniáról: http://www.hypertension.hu/upload/hypertension/document/nehany_gondolat_roviden_a_hipertoniarol.pdf?web_id

Mérjük vérnyomásunkat, figyeljünk életmódunkra, hogy a kockázati tényezőkkel ne veszélyeztessük egészségi állapotunkat!

Forrás:

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/01/UD%202017-1_final.pdf

-       http://epa.oszk.hu/02900/02987/00024/pdf/EPA02987_egeszsegfejlesztes_2021_01_035-046.pdf

-       https://divany.hu/testem/magas-vernyomas-etrend-eletmod/

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2021/03/a-kardiovaszkularis-megbetegedesek-etrendi-prevencioja-metabolizmus-2021.pdf

-       https://www.doki.net/tarsasag/hypertension_laikus/info.aspx?sp=200&web_id=

-       https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/08/taplalkozasi_akademia_hirlevel_2018_08_mediterran_etrend_180830.pdf

A Rákellenes Világnap tökéletes alkalom arra, hogy számot vessünk magunkkal. Vajon mit tettem és tehetek én az egészségemért? Mit mutatnak a számok? És persze hogyan előzzem meg a daganatok kialakulását, mire figyeljek és milyen segítséget kaphatok ez ügyben?

Mindenki tehet a maga és környezetében élők egészségéért. Az alkoholfogyasztás mellőzése, a túlzott szoláriumozás kerülése, a dohányzás abbahagyása, az egészséges étrend, a rendszeres mozgás és még sorolhatnám, mind mind csökkenti a rákbetegség kialakulásának kockázatát. Tolna megyében 3 Egészségfejlesztési Iroda is segíti a lakosság egészségtudatosságát ingyenes szolgáltatásaival, melyek Dombóváron, Bonyhádon és Szekszárdon érhetők el.

Múlt héten (június 20-27.) volt a Dietetikusok Hete. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) facebook oldalán naponta mutatta be a dietetikusi hivatás „titkait”. Mellette kiváló dietetikusok is tollat ragadtak, hogy hallassák hangjukat. Mi célból tették ezt? „ Sosem volt ennyire fontos, mint manapság, hogy hiteles forrásokból tájékozódjunk, és ne áltudományos, megbízhatatlan tanácsokat fogadjunk meg! Ugyanakkor a hiteles információkra vágyóknak nehéz dolguk van mostanában, hiszen rengeteg a „hozzáértő” fociedző, virológus, vagy éppen celeb, aki „szakért”, a megfelelő előképzettség nélkül. A különböző tudományos végzettség nélküli „szakértők” és kóklerek sokszor sikeresebbek, mint mi, hiszen erősen próbálnak az érzelmeinkre hatni, és kihasználni azt, hogy az emberek a legtöbbször nemcsak a tudományos ismereteik alapján hozzák meg döntéseiket, hanem befolyásolják azt az érzéseik is.”  Simonova Erika dietetikus – a cikk itt olvasható.

Youteefool készített egy lapozgatós útmutatót arról, hogy ki is a dietetikus, mit is csinál és hol dolgozik, hol érhető el. Írásának minden szavát mintha én mondtam volna: „A dietetikusok élete sem csak játék és mese, hiszen manapság nem könnyű a munkánk, sok szempontból. Míg mi az orvosokéval megegyező esküt teszünk le a végzéskor, s számos rendelet, törvény, protokoll szabályozza a tevékenységünket, és a szakmai működési engedélyünket is 5 évente meg kell újítanunk (közben konferenciákon, továbbképzéseken és magával a dietetikusi munkával gyűjtjük a kreditpontokat), addig megannyi rövid és még rövidebb "képzés" érhető el a táplálkozásról, ahol nincsenek ilyen szigorú és szabályozott keretek, sőt. Magyarul, aki nem dietetikus, az szinte bármit mondhat, állíthat a különféle csodadiétákról, nem kockáztatja vele a sok-sok évi tanulás, vizsga, önképzés után a szakmai végzettségét... Szóval emiatt sem tudjuk néha felvenni a versenyt a nagy követőszámú influencerekkel, mert nem mondhatunk hiteltelen, alaptalan állításokat (btw nem is akarunk senkit sem hitegetni). Ettől függetlenül imádjuk, amit csinálunk, még akkor is, ha néha kicsit céltalannak érezzük is az egészet. Akkor viszont, ha sikerült valakinek az egészségét előremozdítani, madarat lehet velünk fogatni.” Forrás

 

Kövessék a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) honlapját: https://mdosz.hu/

Itt sok hasznos, a szakmáról szóló információ is elérhető.

Kövessék a Szövetség facebook oldalát is (Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége - Terítéken az egészség néven), ahol naponta frissülő tartalommal hasznos, praktikus tippeket kaphatnak a táplálkozás megannyi területéről.

 

 

A média és az online világ minden felületén olvashatjuk a figyelmeztetéseket: kánikula, hőségriadó, extrém UV sugárzás. Mellette apró tanácsok a védekezéshez, egészségünk megóvásához. Most én sem szeretném önöket sok olvasással megerőltetni, így csupán pár hasznos tanácsot hoztam, és mellé pár infografikát.

Milyen ételekkel, italokkal hűsíthetjük szervezetünket a nagy melegben?

-        Szobahőmérsékletű víz, savanykás és nem vagy gyengén édesített italok, mint pl. limonádé.

-        Langyos, nem édesített teák: zöldtea, citromfű, levendula, gyöngyajak, pitypang. A komló is remek hűtő hatású, viszont elsősorban alkoholmentes formákban, mint tea vagy alkoholmentes vagy citromos sör.

-        Napszúrásnál jótékony segítség a kamilla és hársfatea, kiszáradásnál a fehér mályva.

-        Levesek, gyümölcsök, nyers és párolt zöldségek és főzelékek.

-        Savanykás ízű élelmiszerek: ribizli, szeder, meggy, málna, citrom, sóska, paradicsom, ecet, savanyított tejtermékek, kovászos uborka.

-        Kesernyés ízvilágú élelmiszerek: keserű salátafélék, citromhéj, grapefruit, olajbogyó, zöldtea, és mértékkel a kávé és a sör.

-        Tejtermékek mértékkel, napi maximum fél liter mennyiségben.

-        Fokozott mértékű izzadásnál a sópótlás is fontos, de óvatosan a sózott élelmiszerekkel, mint a chips, sózott magvak, sós péksütemények, sós pattogatott kukorica,…

-        Könnyű, zsírszegény ételeket fogyasszunk inkább „OKOSTÁNYÉR” módra, mert a napi javasolt 500 g zöldség és gyümölcs fogyasztása is hozzájárul napi folyadékszükségletünk biztosításához.

-        Együnk MÉRTÉKKEL-minden túlzás megterheli a szervezetet.

-        A túlzottan hideg és meleg ételek és italok szintén megterhelik szervezetünket!

Olvassák honlapunkat és facebook oldalunkat, ahol további információkat és recepteket olvashatnak.   

Hasznos oldalak:

https://www.facebook.com/nemzetinepegeszsegugyikozpont

https://www.facebook.com/budai.egeszsegkozpont

https://www.facebook.com/kurolieni/

https://egeszsegvonal.gov.hu/

 

 

Június 5-én volt a 🌱🌳 környezetvédelem 🌿🌲 világnapja 🌍. Cikkeinkben már többször felhívtuk a figyelmet mindannyiunk felelősségére jövőnk védelme érdekében. Most Schmidt Judit dietetikus (Youteefool) remek összefoglaló írását ajánlom figyelmükbe.

 „1972. június 5-én Stockholmban nyílt meg az ENSZ első, „Ember és bioszféra” című környezetvédelmi világkonferenciája. A konferencia már abban az évben nemzetközi Környezetvédelmi világnappá nyilvánította június 5-ét. A környezetvédelmi világnap célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a környezetünk védelmének és egészségének fontosságára, amely az egész világon hatással van az emberek jóllétére és a gazdasági fejlődésre egyaránt. A cél közös, és mindenkinek ki kell vennie belőle a részét, a lehetőségeihez mérten. Minden apró cselekedet számít. Sokszor akár úgyis, hogy nem teszünk meg valamit, például nem vásárolunk új eszközöket, ruhát, gépet, ha azt például kölcsönözni is tudjuk, vagy éppen használtan is hozzá tudunk jutni a jó állapotú darabokhoz. Még többet tehetünk az étrendünk megfelelő kialakításával, hiszen minden nap többször is étkezünk, és az, hogy mit, mennyit eszünk, iszunk, és azok honnan származnak, hogyan jutnak el hozzánk, nagy befolyással van a bolygónk állapotára is. A becslések szerint a világ népessége 2050-re eléri a 9 milliárd főt, az élelmiszerek iránti kereslet pedig igen gyorsan növekszik, amely tovább nehezíti a Föld természeti erőforrásaira nehezedő nyomást. Mindannyian segíthetünk csökkenteni a negatív hatásokat az élelmiszervásárlásunk és -fogyasztásunk apró változtatásaival.

MIT TEHETÜNK?

A 2022-es környezetvédelmi világnapi #OnlyOneEarth kampánya globális szintű kollektív, átalakító cselekvésre hív fel mindenkit a bolygónk megünneplésére, védelmére és helyreállítására. Az alábbi tippeket az erre a napra készített kiadványukból kölcsönöztem.

  • Legyen kiegyensúlyozott az étrendünk! – Ez azt jelenti, hogy több különböző élelmiszercsoportból biztosítjuk a szervezetünk számára szükséges (egyénileg eltérő mennyiségű) energiát és tápanyagokat, és kerüljük a szélsőséges és túlzó megoldásokat. Csökkentsük az olyan élelmiszerek fogyasztását, amelyek előállításához több természeti erőforrásra van szükség, különösen vízre, vagy a nem szezonális, illetve távoli országokból, esetleg kontinensekről származó gyümölcsökét és zöldségekét! Azzal, ha beiktatunk húsmentes napokat is az étrendünkbe, és több növényi alapú (például hüvelyesből készült) fogást készítünk, szintén sokat tehetünk a bolygóért.
  • Csökkentsük az élelmiszerpazarlást! – Csak azt az élelmiszert és ételt vásároljuk meg, amelyre valóban szükségünk van, és használjuk fel az egészet! Ha a felesleget kidobjuk, azzal lényegében a pénzünket is kidobjuk, amellett, hogy szennyezzük a környezetet is. Ügyeljünk az élelmiszerek megfelelő tárolására, elkerülve azt, hogy hamar megromoljanak és ezért kelljen a kukában landolniuk. Ha csak tehetjük, használjuk fel a maradékokat, és komposztáljuk az arra megfelelő növényi részeket és egyéb alapanyagokat!
  • Termeljük meg magunk az ételeinket! – Amennyiben lehetőségünk van saját magunknak megtermelni az általunk elfogyasztásra kerülő alapanyagainknak legalább egy részét (kertben, konyhakertben, teraszon), azzal nem csak pénzt takarítunk meg, de csökkentjük az élelmiszerek szállítását, csomagolását és végső soron a pazarlását is. A növények ápolása, gondozása nagyban hozzájárul emellett a mentális közérzetünk javításához is, valamint a gyermekek környezettudatosságra való nevelését is segíti. Amennyiben otthon vagy a lakóhelyünkhöz közeli közösségi kertben nem tudunk növényeket termelni, vásároljunk minél gyakrabban közvetlenül a termelőktől, járjunk “Szedd magad!” akciókra, vagy látogassunk el a helyi piacra!

Védjük a bolygónkat minden nap!”

https://www.dietaajanlas.hu/kornyezetvedelmi-vilagnap-junius-5/?fbclid=IwAR1JTqkNZBn45r8sFDZBOG7ZcKhKvAotNlLkoub423g-kYkJX9xSrN7wD6I

Ehhez szorosan kapcsolódik az Óceánok világnapja, melyet június 8-án tartottak. A jelenlegi viszonyok között az óceánok egészsége fordulóponthoz érkezett, és minden tőle függő élőlény jólléte is, így a miénk is, akkor is, ha jelenleg tőlünk igen távolinak tűnik itthonról. Rajtunk is múlik azonban az óceánok és a kék bolygónk jövője. Mit tehetünk? Olvassák el: https://www.facebook.com/Youteefool/posts/pfbid02foLv8BUX7r3r5v9TQdLCky4bGVta9rDN3CD9ZAj5WNqiLqDUTDe8uZA7YBnFRjxNl

#foodsafetyday #élelmiszerbiztonsági

Az idei élelmiszerbiztonsági világnap (június 7.) mottója: Safer food, better health (biztonságosabb élelmiszer, jobb egészség). Egy fontos tény, ami alátámasztja annak a fontosságát, hogy miért kell ezzel a témával törődnünk:

Becslések szerint 600 millió – a világon 10 emberből csaknem 1 – megbetegszik szennyezett élelmiszer elfogyasztása után, és évente 420 000-en halnak meg, ami 33 millió egészséges életév elvesztését eredményezi. 😒 Az ételek megfelelő tárolása és elkészítése elengedhetetlen a megbetegedés elkerüléséhez. Pár tipp a biztonságossághoz:

1.     Az élelmiszerek külseje és illata alapján megítélhető, hogy biztonságosan fogyaszthatóak? NEM! A legtöbb betegséget okozó mikroorganizmus nem változtatja meg az élelmiszer külsejét és illatát.

2.     Ha az élelmiszer leesett a földre, de 5 másodpercen belül felvesszük, akkor simán elfogyaszthatjuk. NEM! A mikroorganizmusok azonnal átkerülhetnek az élelmiszerre, és betegséget okozhatnak számos esetben.

3.     A zöldségeket és a gyümölcsöket meg kell mosni hámozás előtt? IGEN! A tiszta vizes lemosás eltávolítja a földmaradványokat és egyéb szennyeződéseket.

4.     A nyers baromfihúst meg kell mosni főzés előtt? NEM!  Mosás közben az ártalmas mikroorganizmusok átkerülnek a kezünkre, a konyhai eszközökre, a környező munkafelületekre és más élelmiszerekre is, fokozva így a megbetegedések kockázatát.

5.     Biztonságos kiolvasztani a fagyasztott élelmiszert szobahőmérsékleten? NEM! A fagyasztott élelmiszert hűtőben vagy hideg vízben olvasszuk ki, így megakadályozzuk a mikroorganizmusok elszaporodását.

Még több hasznos információ: https://www.facebook.com/Youteefool/posts/pfbid0YvcryTqX598wNBBjawEpxt6wMjg7EJTozgaLvCGiBEm457G6AfzWDFZEsgVSrft3l

Források, érdekes olvasnivalók:

https://www.facebook.com/alsadmedical/posts/pfbid02xtkfDzxarjdDrTB7THY27N9FnqpQfv3zryXyPoBFqtz7mtXXGAW7LXC26EcVp8UYl

https://www.facebook.com/WHOEurope

https://www.facebook.com/EUFIC/posts/pfbid0pJkq74GSvTfZsAoKz9cbe3tCEV937iUGJLymvkb3XCUQJ8XUds8LkYqVrmZ5qtvSl

https://www.facebook.com/eteltcsakokosan

 

 

Weboldalunkon cookie-kat használunk, melynek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. Amennyiben érdeklődik a részletek iránt, kérjük, olvassa el adatkezelési tájákoztatónkat.